-
Liturgie dne
Přihlášení
Když se řekne „duchovní život“, každý si pod tím většinou představí modlitby, přijímání svátostí, rozjímání a přemýšlení nad Písmem, apod. Není sice vyjmenováno všechno, ale to vše a mnohem víc právě rozměr duchovního života tvoří. Jestliže budujeme s někým, koho máme rádi – vztah, tak se o takový vztah staráme, aby nám nezevšedněl a přinášíme do něj stále nové a nové věci. Stejně takový by měl být i náš vztah k Bohu. Každý se o tento vztah staráme a budujeme ho po svém, ale jeden cíl máme všichni společný – setkat se s Bohem tváří v tvář. K poznávání Boha a utváření si duchovního života nám na naší cestě můžou pomáhat různí lidé. Kdo by nám měl nejvíce pomáhat rozvíjet svůj duchovní život, je kněz a co nám rozvíjí náš život v duchovní oblasti, jsou svátosti.
Svátost je neviditelná Boží milost, kterou ustanovil Ježíš Kristus. Tento posvátný úkon je církví udělován prostřednictvím svého zmocněnce – kněz, biskup, jáhen. Je to forma komunikace s Bohem, znamení, skrze které přichází k člověku neviditelný Bůh.
Křest je pro křesťany „vstupenkou“ k životu ve víře, k cestě do Božího království. Křest je základní stavební jednotkou a bez něj člověk nemůže přijímat další svátosti. Je to něco, na čem jedinec začíná budovat svou víru v Boha a svůj život s Bohem.
Ježíš řekl svým apoštolů:
„Jděte, učte všechny národy a křtěte je ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého.“ [Mt 28,19]
Křtem se z člověka stává Boží dítě – křesťan. K této svátosti může přistoupit každý nepokřtěný člověk a může být udělena dospělému, tak dítěti. Tento úkon je jedinečný, neopakovatelný a neodvolatelný. Dospělý člověk, který chce být pokřtěn, musí projít určitou dobou přípravy na přijetí této svátosti (katechumenátem) a na začlenění se do společenství církve. Rodiče, z nichž alespoň jeden musí být pokřtěn, při křtu malého dítěte slibují, že dítě povedou k víře a budou ho v ní i vychovávat. Pokud rodiče dítěte nejsou pokřtěni, mohou se na tuto svátost připravovat a potom ji přijmout.
„Jestliže se nenarodí někdo z vody a z Ducha, nemůže vejít do Božího království.“ [Jan 3,5]
„Komu odpustíte hříchy, tomu jsou odpuštěny, komu je neodpustíte, tomu odpuštěny nejsou.“ [Jan 20;23]
Svátost smíření provází několik úkonů – zpytování svědomí, upřímná lítost, vyznání se z hříchů, pokání, rozhřešení. Každý člověk, chce-li žít v blízkosti Boží a požívat svátostí, musí absolvovat minimálně jedenkrát za rok svátost smíření, vyznat se ze svých hříchů, upřímně jich litovat a vyvarovat se jich. Každý z nás má své svědomí, takový náš vnitřní hlas, které se probudí v tu chvíli, když něco uděláme špatně nebo se chováme v rozporu s Božími i lidskými pravidly.
Bůh dal Mojžíšovi Desatero Božích přikázání, kterými se máme řídit:
Nyní k jednotlivým úkonům svátosti smíření:
Je to naše vnitřní rozmluva se sebou. Zamýšlíme se nad tím, co jsme udělali nebo neudělali, jak jsme jednali a proč. Hodnotíme zde své skutky z hlediska Božího slova.
Pakliže nebudeme schopni odpustit, nebude odpuštěno ani nám. V této fázi projevujeme upřímnou lítost svých činů, bereme si ponaučení z našeho jednání a snažíme se napravit to, co jsme zlem zavinili.
Ze svých hříchů, které jsme si v předchozích fázích uvědomili, projevili lítost a snažili se je napravit, se teď musíme vyznat Bohu ještě před knězem, zpovědníkem. Nemusíme se bát. Kněz je vázán velmi přísným zpovědním tajemstvím, které nelze porušit za žádných okolností.
Znamená to polepšení. Zpovídající kněz nám před rozhřešením udělí pokání, abychom si uvědomili, že to, že si uvědomíme naše hříchy, že jich litujeme, snažili jsme se je napravit a vyznali jsme se z nich, není automatické odpustit hříchy. Většinou se zde jedná o vykonání něčeho dobrého.
Zde nám kněz jakožto Boží zprostředkovatel Božím jménem odpustí hříchy.
Eucharistie, nebo-li svátost oltářní, patří spolu se křtem a biřmováním mezi svátosti uvádějící člověka do života s Ježíšem a tato svátost dává člověku další duchovní rozměr. Aby mohlo naše tělo žít, musíme mu dát napít a najíst a stejně tak potřebuje jíst i naše duše. V eucharistii se nám dává Ježíš poznat, protože on je živý kmen a my jsme ratolesti vyrůstající z něho. On nás živí, dává nám jíst a pít, a dává nám růst.
Předpokladem k tomu, abychom mohli přijmout Pána Ježíše, musíme být pokřtěni, očištěni od lehkého hříchu (svátost smíření) a projít aktem prvního svatého přijímání.
K prvnímu svatému přijímání přistupují většinou děti, ale také dospělí, kteří byli pokřtěni ve víře v Ježíše Krista. Každý, který se takto rozhodne, musí absolvovat přípravná setkání. Tato slavnostní mše se ve farnosti koná jednou do roka za přítomnosti kmotrů a rodičů. Před tímto slavnostním dnem, zpravidla den předem, tito lidé přistoupí ke své první zpovědi.
Ve svátosti eucharistie se proměňuje tělo Ježíše Krista v chléb věčné spásy a krev Pána ve víno. Celá svátost nám má připomínat poslední večeři Ježíše se svými učedníky.
Eucharistie znamená díkůvzdání. Vzdáváme díky Bohu za to, co nám každý den dává a co nám bere. Vzdáváme mu díky za to, že se obětoval za nás, dal svůj život za naše hříchy, za hříchy každého jednoho z nás aby nás vykoupil.
Ježíš jim řekl: „Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život. Kdo jí mé tělo a pije mou krev, má život věčný a já ho vzkřísím v poslední den. Neboť mé tělo je pravý pokrm a má krev pravý nápoj. Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm. Jako mne poslal živý Otec a já mám život z Otce, tak i ten, kdo mne jí, bude mít život ze mne. To je ten chléb, který sestoupil z nebe – ne jako jedli vaši otcové, a zemřeli. Kdo jí tento chléb, živ bude navěky.“ [Jan 6; 53 – 58]
Bůh je láska. Láska, která nás všechny miluje bez rozdílů a se všemi našimi chybami. Ve svátosti smíření nám Bůh odpouští naše hříchy, abychom mu mohli znovu otevřít své čisté srdce a přijmout ho.
Věřícím, kteří již přijali první svaté přijímání, církev ukládá, aby se o svátcích, slavnostech a nedělích účastnili liturgie a aby přijímali alespoň jednou za rok v době velikonoční eucharistii a před tím absolvovali svátost smíření. Toto je ovšem minimum. K eucharistii máme přistupovat na každé mši svaté za předpokladu, že věříme v přítomnost Ježíše Krista v eucharistii, že nemáme těžký hřích a dodrželi jsme před přijetí svátosti půst (toto neplatí pro staré, nemocné, vodu a léky).
…je slavnost Seslání Ducha svatého a jeho vylití na nás. Předpokladem pro přijetí této svátosti je důkladná příprava. Stejně jako při křtu i zde si každý biřmovanec volí svého kmotra, který mu pomáhá se ve víře vzdělávat, upevňovat ji a naplňovat jeho život s Kristem a v Kristu v Duchu svatém.
Pakliže bychom chtěli přijmout Ducha svatého, měli bychom se o tom napřed poradit s knězem, nejlépe s takovým, kterého známe, aby nám podal další informace o možnostech udělení této svátosti. Biřmování se v malých farnostech neudílí každý rok. Po skončené přípravě obdrží každý, kdo se přípravy na přijetí svátosti účastnil, potvrzení o vykonané přípravě.
„Když se všechen lid dával křtít a když byl pokřtěn i Ježíš a modlil se, otevřelo se nebe a Duch svatý sestoupil na něj v tělesné podobě jako holubice a z nebe se ozval hlas: „Ty jsi můj milovaný Syn, tebe jsem si vyvolil.“ “ [Lukáš 3;21-22]
Přijmout tuto svátost může každý, kdo ji doposud nepřijal a je pokřtěný. Minimální věková hranice pro udělení se obecně uvádí 15 let, ale domnívám se, že nějaký ten rok navíc určitě není k zahození.
V životě každého člověka se najdou chvíle plné radosti a štěstí stejně, jako i nemoc, utrpení a bolest. V takových chvílích pociťujeme vlastní ohroženost, mnohdy i bezmocnost a odkázanost na pomoc druhých v jakékoliv míře. Člověk v takových chvílích víc než kdy jindy uvědomuje křehkost lidského života, hodnotí a přehodnocuje své priority, přemýšlí nad svým životem. Toto může v některých případech vést k uzavřenosti člověka do sebe, nebo k navracení se k víře v Boha.
Někteří lidé tuto svátost zaměňují s posledním pomazáním.
Tuto svátost uděluje kněz nebo biskup. Nemocný je pomazaný olejem, který světí biskup, spolu s dalšími dvěma oleji, na Zelený čtvrtek. Uděluje se nejen lidem, kteří jsou vážně nemocni, lidem na pokraji smrti nebo starým lidem, ale také těm, které čeká složitá a náročná operace, lidem, jejichž zdravotní stav se zhoršil, aby jim Bůh pomohl tyto jejich těžkosti lépe snášet a aby je uzdravil.
„A každý ze zástupu se ho snažil dotknout, poněvadž z něho vycházela moc a uzdravovala všechny.“ [Lukáš 6;19]
Přijetí této svátosti by se nemělo zbytečně oddalovat a může se přijmout i několikrát za život.
Tato svátost symbolizuje předání odkazu Ježíše Krista svým apoštolům, které poslal hlásat evangelium, křtít v jeho jménu a shromažďovat Boží lid.
V církvi máme 3 stupně kněžství:
Biskup stojí v čele diecéze. Do jeho kompetencí je svěřeno mnoho věcí, z nichž jmenujme např. zodpovědnost za hlásání evangelia, péče o věřící, světí jáhny a kněze, atd. Jeho podřízení jsou kněží.
Zvláštní postavení v církvi má následník apoštola Petra – římský biskup (= papež).
Kněz zodpovídá za svěřenou farnost, farní společenství a farní úřad na základě jmenovacího dekretu, který mu udělí biskup. Při svěcení na ně vkládá ruce nejprve biskup a potom další přítomní kněží.
Jáhen je povolán ke službě jako služebník. V církvi zastává službu v oblasti např. charitativní, péči o chudé a nemocné, vyučování, apod. Mohou také udílet křest, podávat svaté přijímání nebo sloužit pohřeb. Jáhenskou službu můžeme rozdělit do dvou kategorií: jáhni směřující ke kněžství a trvalé jáhny.
Svátost kněžství se uděluje vkládáním rukou a modlitbou a jejím udělovatelem je biskup. Tato svátost je nezrušitelná, neopakovatelná a je celoživotní. Ke kněžství se musí cítit člověk Bohem povolán a o tom, zda je konkrétní člověk způsobilý vykonávat a způsobilý přijmout tuto svátost, rozhoduje autorita církve.
Vstoupit do kněžství v jakémkoliv stupni může pouze pokřtěný muž. Minimální věk pro svěcení:
Co se týká těch, kteří se mají stát biskupy – zde je podmínka alespoň 5 let kněžství, minimálně 35 let věku, vyšší teologické vzdělání, atd.
Vykonávání kněžského povolání není jednoduché a my bychom se za ně měli modlit, např. tuto modlitbu, kterou nalezneme v Kancionálu:
„Pane Ježíši, děkujeme ti, že máme mezi sebou kněze, tvého služebníka a správce Božích tajemství. Prosíme tě, dej mu věrnost a vytrvalost v tak svaté službě a nám pevnou víru, žes ho poslal ty. Učinils jej našim duchovním vůdcem. Dej mu ducha moudrosti a rady, dej mu upřímnost otcovské lásky a nám dar úcty a oddanosti, ať pozorně nasloucháme jeho slovům. Vybral jsi ho z nás a pro nás. Člověka, který se musí potýkat se slabostmi našimi i svými. Dej nám i jemu trpělivost a vzájemné pochopení. Dej mu zdraví pro jeho těžkou službu, ať je našim dobrým pastýřem a přivede nás do nebe. Amen.“
„Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a ženu je stvořil.“ [Gen 1;27]
Co může být pro dva lidi, kteří se navzájem milují a dali by za sebe navzájem i život, větším darem, než je Boží požehnání pro celý společný život? Do tohoto svazku vstupuje muž i žena dobrovolně. Tento den, kdy se tito dva lidé rozhodli být na vždy spolu a od Boha si chtějí vyprosit požehnání, je pro ně novým začátkem na cestě životem. Navzájem si před Bohem udělí jeden z těchto slibů:
„Já ….. odevzdávám se tobě… a přijímám tě za manžela (manželku). Slibuji, že ti zachovám lásku, úctu a věrnost, že tě nikdy neopustím a že s tebou ponesu všechno dobré i zlé až do smrti. K tomu ať mi pomáhá Bůh. Amen.“
nebo
„Já ….. odevzdávám se tobě ….. a přijímám tě za manžela (manželku). Slibuji ti věrnost v časech dobrých i zlých, ve zdraví i nemoci, v hojnosti i nedostatku. Chci tě milovat a ctít po celý svůj život, dokud nás smrt nerozdělí.“
Od této chvíle nejsou dvě bytosti, ale jedna.
„Proto opustí muž svého otce i matku a přilne ke své ženě a stanou se jedním tělem.“ [Gen 2;24]
Aby tito dva navzájem se milující lidé mohli k této svátosti manželství přistoupit, je třeba, aby kontaktovali kněze, ke kterému mají nějaký vztah a kterého chtějí, aby je oddal a s ním se domluvili na další postup a také na schůzky (přípravy) k přijetí svátosti.
Manželství není vždy procházka krásným parkem s oblohou bez mráčků. Stejně jako rostlina potřebuje pozornost v podobě potřebné péče, vláhy a slunce, aby se mohla rozvíjet, tak i o vztah je třeba pečovat s láskou a něhou, naslouchat, podporovat a neříkat bez rozmyslu „Mám tě rád…“ nebo „Miluji tě…“. Možná sní člověk o životě bez překážek, o lásce bez hádek, o štěstí bez neštěstí, ale… byl by to potom ještě život? Je důležité nejen druhého člověka umět vnímat a poznávat, ale je třeba se společně dívat stejným směrem. Milovat znamená obětovat, dělat kompromisy, přizpůsobovat se jeden druhému a navzájem se od sebe učit a být lepším člověkem, než jakým jsme byli před tím.
„Kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými, ale lásku bych neměl, jsem jenom dunící kov a zvučící zvon. Kdybych měl dar proroctví, rozuměl všem tajemstvím a obsáhl všecko poznání, ano, kdybych měl tak velikou víru, že bych hory přenášel, ale lásku bych neměl, nic nejsem. A kdybych rozdal všecko, co mám, ano, kdybych vydal sám sebe k upálení, ale lásku bych neměl, nic mi to neprospěje. Láska je trpělivá, laskavá, nezávidí, láska se nevychloubá a není domýšlivá. Láska nejedná nečestně, nehledá svůj prospěch, nedá se vydráždit, nepočítá křivdy. Nemá radost ze špatnosti, ale vždycky se raduje z pravdy. Ať se děje cokoliv, láska vydrží, láska věří, láska má naději, láska vytrvá.“ [1. Kor 13;1 – 7]
Pokud byste měli ohledně svátostí či duchovního života nějaké otázky, můžete se zkontaktovat s naším knězem, který Vám rád veškeré otázky odpoví. Kontakt najdete v sekci „Kontakty“. Případně za ním můžete zajít osobně po mši svaté. Aktuální pořad bohoslužeb se nachází v sekci „Bohoslužby“.